Marius ILINCARU
jurnalist
Zilele trecute a eşuat licitaţia pentru aşa-zisa modernizare a drumului Botoşani-Târgu Frumos. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a respins toate ofertele primite de la constructori, vreo zece la număr, pe motiv că nu sunt conforme cu ceea ce scrie în caietul de sarcini. Aşa o fi fost, nu comentez asta, dar noi rămânem în continuare fără drum.
Imediat, politicienii s-au înghesuit să-şi decline responsabilitatea arătând cu degetul spre „drumari” sau, mai ciudat, spre colegii din opoziţie. Acum să le luăm pe rând.
„În acest punct nu mai este treaba politicului, ci a specialiştilor de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să evalueze dacă se îndeplinesc cerinţele pentru realizarea lucrărilor de construcţie”, susţinea senatorul PSD, Doina Federovici, aruncând pisica în curtea CNAIR. Principial e foarte corect ceea ce afirmă dumneaei, dar doar principial. Lucrurile stau altfel în realitatea românească. Director la compania de drumuri este Narcis Neaga, numit de PSD şi care a mai condus instituţia în perioada guvernării Ponta, dar care a fost demis în 2015, ca urmare a unei inspecţii a Corpului de control al Ministerului Transporturilor cu privire la unele nereguli depistate în construcţia Autostrăzii „Sibiu – Orăştie”. Deci, care e treaba politicului? Dacă Narcis Neaga este omul plantat de guvernarea PSD-ALDE la conducerea CNAIR, aceste partide nu ar trebui să-şi asume managementul acestuia, în timpul căruia investiţiile la drumuri aproape că nu au existat?
La rândul său, preşedintele ALDE Botoşani, Liliana Mincă, susţine că liberalii s-ar face vinovaţi de faptul că nu au început lucrările la drumul „Botoşani-Târgu Frumos”, pentru că nu ştiu când n-ar fi susţinut-o pe dumneaei când a depus un amendament pentru prinderea în buget a acestui drum. Poate că are dreptate, dar din câte am înţeles din comunicatul CNAIR problema nu e la finanţare, ci la faptul că ofertele sunt neconforme. Cel puţin aşa am înţeles din comunicatul semnat de directorul companiei Narcis Neaga.
De fapt, şi aici s-ar putea isca o discuţie. Banii pot fi scriptic, dar nu şi faptic. Dacă celor de la CNAIR li s-a cerut de la guvern să o lase mai moale cu investiţiile, pentru că nu sunt bani pentru decontarea lucrărilor? Dacă intenţionat caietele de sarcini au fost făcute prost ca ofertanţii să nu poată îndeplini criteriile, şi investiţiile să se amâne astfel încât deficitul bugetar să se situeze sub 3%?
Situaţia nu e singulară. Dacă ne uităm şi la drumurile judeţene, avem cazuri trase aproape la indigo. Drumul strategic a zăcut, din cauza birocraţiei statului român, timp de mai bine de un an pentru obţinerea unor avize. Au fost bugetaţi banii, dar degeaba, aceştia nu au fost cheltuiţi, iar drumurile sunt în aceeaşi situaţie, poate chiar mai proaste, că peste ele au mai trecut un an, a mai trecut o iarnă, iar vremea nu iartă.
Pentru toate acestea oare cine sunt vinovaţii? Poate că suntem şi noi, electoratul, pentru că nu am ştiut pe cine să alegem să ne reprezinte, dar principala vină aparţine tot politicienilor, indiferent de culoarea politică pe care o au pe moment sau pe care au avut-o în trecut.