Nici bine nu au fost date în folosinţă noile autospeciale ale Serviciului Judeţean de Ambulanţă (SJA), că au şi apărut primele probleme observate de cei care le operează.
Astfel, pe nouă din cele zece autospeciale monitorul pentru funcţii vitale este dificil de utilizat, mai ales de către medicii şi asistenţii medicali mici de statură. Dacă pe ambulanţa de tip 4×4 monitorul este amplasat normal, la capul pacientului, pe cele de tip 4×2, aparatul este la jumătatea salonului ambulanţei, situat deasupra pacientului, pe partea opusă asistentului. Astfel, cel din echipaj este forţat să se întindă peste bolnav ca să ajungă la aparat pentru a-l folosi. Poziţia aparatului face foarte dificilă utilizarea acestuia de către personalul medical care are o înălţime sub 1,70 metri, cum de altfel sunt mai toate asistentele din cadrul SJA Botoşani, mai ales dacă pe targă se află un pacient corpolent sau agitat.
„Ne vine destul de greu să ajungem la ele. Uneori pun şi piciorul pe suportul de la targă pentru a mă poziţiona mai bine, dar în mers este şi mai dificil”, a spus un asistent din cadrul SJA Botoşani.
Aceasta nu ar fi însă singura deficienţă semnalată de asistenţi. Unele ambulanţe au probleme la partea de încălzire la pacienţi sau a sertarului cu ser fiziologic, care, în această perioadă, este necesar să fie încălzit înainte de administrarea unei perfuzii, funcţionarea cu intermitenţe a sirenelor sau girofarurilor, dar mai ales poziţionarea scaunelor din salonul ambulanţei. Dacă până acum acestea erau puse unul în faţa celuilalt, astfel ca asistentul să poată monitoriza pacientul, dacă acsesta era pus pe scaun, acum sunt puse unul în spatele celuilalt. „Sunt pacienţi care nu pot fi transportaţi pe targă, şi atunci stau pe scaun. Doar că scaunele sunt puse unul în spatele celulalt şi nu poţi să îl supraveghezi, pentru că ai fi cu spatele la el sau el cu spatele la tine”, a spus un alt asistent al SJA Botoşani. Fixarea rucsacului de prim ajutor prea aproape de uşa laterală, face ca uneori asistentului să îi fie aproape imposibil să iasă fără a răsturna ruscacul respectiv, care este plin cu medicaţie în fiole.
Cu toate acestea, reprezentanţii SJA spun că cel mai important lucru este că unitatea a primit ambulanţe noi, care au fost repartizate în locul celor care aveau peste 6-700.000 de kilometri parcurşi. Mai mult, noile monitoare ale funcţiilor vitale, chiar dacă sunt poziţionate puţin nefericit, au capacitatea de a interpreta mai bine rezultatele analizelor în timp real şi pot diagnostica pacientul cu infarct şi chiar menţiona dacă acesta este un infarct nou sau era instalat de mai mult timp.
Noile ambulanţe au intrat în folosinţă la începutul acestui an, fiind împărţite în substaţiile din judeţ şi la Botoşani, unde au înlocuit maşini care aveau între sute de mii de kilometri parcurşi.
Autospecialele au fost achiziţionate de DSU-IGSU, de altfel acestea având şi sigla DSU pe ele şi nu a Ministerului Sănătăţii. Potrivit informaţiilor oficiale ambulanţele de tip B 4×2 au fost cumpărate la preţul de aproape 80.000 de euro, cele de tip B 4X4, cu 10.000 de euro mai mult.
La Botoşani au fost trimise într-o primă etapă 12 autospeciale, dintre care zece la Ambulanţă şi două la ISU.